tło tło tło

Historia

„Przedsiębiorczy Dwudziestoletni”
czyli jak to się wszystko zaczęło

Był początek lat 90-tych XX wieku. Polska gospodarka była w początkowym okresie transformacji, kiedy to dwóch przedsiębiorczych dwudziestolatków postanowiło wziąć życie we własne ręce i pokładając wielkie nadzieje w tworzącej się gospodarce wolnorynkowej zrealizować swoją wizję biznesu… początkowo „small biznesu”.

Geneza naszej firmy sięga zatem roku 1992, w którym to dwóch przyjaciół założyło firmę o nazwie "BONA" S.C. Mieściła się ona na III piętrze w mieszkaniu prywatnym i to właśnie tutaj Leszek Wąsowicz z kolegą pakowali własnoręcznie pierwsze bakalie. Nikt z nich wówczas nie przypuszczał, że za 25 lat firma będzie znanym na całym świecie polskim importerem bakalii, dysponującym nowoczesnym i jednym z największych zakładów w branży w Europie, zaś jej akcje notowane będą na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, która nota bene funkcjonowała dopiero od roku. 



Veneo_Helio_etap1_01122016

Zresztą nie było wówczas czasu na myślenie o tak dalekich perspektywach. Trzeba było zapanować nad bieżącym dynamicznym rozwojem. Szansa była olbrzymia, ale i zagrożeń nie brakło. Nasi Przedsiębiorczy Dwudziestoletni postawili zaś na szali życia nie tylko ambicje i marzenia, ale również bezpieczeństwo finansowe swoje i bliskich. Firma tworzona była bowiem własną krwawicą, bez mecenatu żadnego Anioła Biznesu, czy spadochronu ratunkowego.

Na szczęście rozwój firmy było widać z dnia na dzień. W rok po rozpoczęciu działalności przenieśliśmy się do wynajętego lokalu na warszawskiej Sadybie, zaś firma zmieniła nazwę na „PH BONA” Leszek Wąsowicz. Dzięki pozytywnemu przyjęciu na rynku, w 1995 roku mogliśmy zatrudnić już pierwszych stałych pracowników oraz kupić pierwszy automat paczkujący! W tym samym roku po raz kolejny musimy zmienić siedzibę na większą, tym razem przy ulicy Łopuszańskiej.

W kolejnych latach następuje dalszy dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. W 1998 roku przenosimy się do wynajmowanego lokalu w Wyględach pod Warszawą, gdzie zatrudniamy kolejnych pracowników. W celu zwiększenia wydajności i jakości produkcji, inwestujemy w kolejne nowoczesne maszyny. W 2000 roku decydujemy się na zakup własnego gruntu pod budowę zakładu. Rok później rusza budowa.

Veneo_Helio_etap2_01122016

W 2002 roku zostaje uruchomiony nowy zakład produkcyjny o powierzchni 1000 m2. Firma rozrasta się i zatrudnia już ponad 60 osób. Jednocześnie modernizujemy poprzedni zakład, w którym dzięki kilkumiesięcznej pracy wysokiej klasy specjalistów konstruujemy innowacyjną linię do produkcji masy makowej, która okazała się być świątecznym bestsellerem XXI wieku.

W 2003 roku mamy już do dyspozycji dwa zakłady produkcyjne o łącznej powierzchni 2.500 m2 i biuro na ul. Stołecznej 26. Small biznes przekształcił się w średniej wielkości przedsiębiorstwo produkcyjne. Aby zapanować nad jakością produkcji, do której od początku Przedsiębiorczy Dwudziestoletni przywiązywali najwyższą wagę,  firma jako pierwsza w branży bakaliowej otrzymuje innowacyjny jak na owe czasy certyfikat HACCP. Za modelowym rozwojem przedsiębiorstwa podąża również status prawny organizacji. Firma staje się spółką z o.o.

Kolejne lata to dla nas ciągły, dynamiczny rozwój. Bijemy kolejne sprzedażowe rekordy, a jednocześnie rozbudowujemy zakład i asortyment, donajmujemy kolejne lokalizacje. W 2005 roku praca nad zachowaniem najwyższej jakości i ciągłym doskonaleniem produktów została pierwszy raz doceniona prestiżową nagrodą. Nasze produkty wyróżnione zostały Złotym Laurem Konsumenta.

25 sierpnia 2006 zmieniamy formę prawną firmy na HELIO Spółka Akcyjna. Zmiana ta jest podyktowana szerokimi planami marketingowymi związanymi z marką "HELIO" oraz pracami zmierzającymi do wejścia spółki na giełdę.

Veneo_Helio_etap3_01122016

Niespełna rok później, 16 kwietnia 2007 następuje inauguracyjne notowanie papierów wartościowych Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitał pozyskany z GPW pozwala na dalszy dynamiczny wzrost sprzedaży, a także niezbędne inwestycje. Brak możliwości dalszej rozbudowy w dotychczasowych lokalizacjach podcinał bowiem potencjał HELIO.

W 2008 roku HELIO kupuje nieruchomość w okolicach Sochaczewa (Gm. Brochów), na której powstanie nowy, nowoczesny i kompleksowy zakład produkcyjny z szerokim zapleczem magazynowym. Ponad 70 tys. metrów kwadratowych działki pozwala pomyślnie spoglądać w przyszłość, bowiem eliminuje najbardziej uciążliwe dla Spółki bariery wzrostu. Jednocześnie HELIO inwestuje mocno w promocję marki. Przeprowadzona zostaje pierwsza kampania telewizyjna. Przedsiębiorczość zarządzających doceniana jest przez biznesowych ekspertów. Justyna Wąsowicz – Wiceprezes Zarządu HELIO S.A. umieszczona została na przygotowanej przez Gazetę Finansową Liście Najbardziej Przedsiębiorczych Kobiet Zarządzających Firmami w Polsce, a HELIO zostało sklasyfikowane m.in. na liście Lokomotyw Polskiej Gospodarki, tj. najdynamiczniej rozwijających się polskich przedsiębiorstw..

Rok później rozpoczyna się budowa największej inwestycji w historii Spółki, tj. nowego kompleksu produkcyjno-magazynowo-biurowego w Brochowie. Tego samego roku HELIO staje się ilościowym liderem rynku paczkowanych bakalii (dane Agencji Badawczej GfK Polonia). Silną pozycję Spółki na krajowym rynku potwierdzają kolejne liczne nagrody. Serwis relacji inwestorskich HELIO znalazł się w gronie 10 najwyżej ocenionych stron w swojej kategorii I edycji konkursu Złota Strona Emitenta, zaś jakość produktów HELIO została doceniona wysoką pozycją w rankingu Giełdowa Spółka Roku w kategorii jakość produktów i usług.

W 2010 roku kondycja Spółki jest znakomita. Bliska perspektywa oddania do użytkowania nowego zakładu sprawia, że rozszerzamy nasz asortyment o ekskluzywną linię bakalii HELIO GOLD oraz linię mas krówkowych HELIO. Rozbudowujemy także nasz dział handlowy tworząc ogólnopolskie struktury do obsługi kanału tradycyjnego.

Wiosną 2011 roku oddajemy do użytkowania naszą wychuchaną perełkę – nowy i nowoczesny  kompleks produkcyjno-magazynowy w Brochowie k. Sochaczewa. Powierzchnia użytkowa obiektu przekracza 10 tysięcy m2, co oznacza, że jest on jednym z największych tego typu obiektów w branży bakaliowej w Europie. Co ciekawe zakład znajduje się na nieopodal przecięcia kluczowych tras Europejskich E30 i E75, co w kontekście toczącej się rozbudowy autostrad w Polsce pozwala uznać lokalizację za istotny atut firmy. Co jednak najważniejsze i strategiczne dla dalszej działalności HELIO, dzięki zastosowaniu najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa produkcji żywności nowy zakład przechodzi pozytywnie audyt certyfikujący wg międzynarodowego standardu BRC – Global Standard for Food and Safety.

Veneo_Helio_etap4_01122016

Kolejne lata to okres prosperity dla Spółki i rekordowych wzrostów. Potencjał produkcyjny pozwala Spółce na dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży. Firma kilka lat z rzędu uzyskuje tytuł Gazeli Biznesu. Zarządzający Spółką Leszek Wąsowicz uzyskuje nominację BCC w konkursie Lidera Polskiego Biznesu, a HELIO znajduje się w czołówce rankingu najcenniejszych spółek giełdowych Newsweek’a. Produkty HELIO nagradzane są kolejnymi licznymi nagrodami trendseterów, konsumentów i branżowych ekspertów, w tym m.in. Złote Laury Konsumenta, Złoty Paragon - Nagroda Kupców Polskich, Produkt na Medal Pani Domu, czy Superprodukt Świata Kobiety.

W 2013 roku przedsiębiorstwo po raz pierwszy w historii przekracza próg 100 mln złotych rocznego przychodu. Wychodząc naprzeciw rynkowym trendom, Spółka jako pierwsza w branży wprowadza do mainstreamowego kanału sprzedaży linię bakalii bez konserwantów – HELIO Natura. Wprowadzeniu linii towarzyszy intensywna cross-mediowa kampania edukacyjno-wizerunkowa. Startujemy z fanpage’m na facebook.com/HelioBakalie. Wyniki kampanii telewizyjnych i prasowych są imponujące i wyróżniają HELIO przez kolejne lata na tle branży. Spółka angażuje się również w szereg projektów promujących zdrowy tryb życia i żywienia. Na stałe rozpoczyna się m.in. współpraca z Zakładem Żywienia Człowieka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

W 2014 roszerzamy portfolio o popcorn do mikrofalówki. Pojawiają się kolejne produkty, zaś firma cały czas się rozwija, stale aktualizując procesy produkcyjne do najnowszych i najwyższych standardów jakości produkcji.

W 2016 rozbudowujemy nasz zakład w Brochowie zwiększając jego powierzchnię produkcyjno-magazynową o 35%. Wciąż inwestujemy w nowy sprzęt i technologie. Pracujemy również nad nowymi produktami, kampaniami promocyjnymi i wsłuchujemy się z zapałem w potrzeby rynku wychodząc naprzeciw konsumentowi.

W kolejnych latach nasz zakład w Brochowie rozbudowujemy o prażalnię orzechów. W 2018 roku zakładamy doświadczalną plantację orzecha włoskiego. Celem projektu jest sprawdzenie, które spośród 10 wykorzystanych odmian rosnących w lokalnych warunkach wykażą się największą efektywnością i przydatnością dla przemysłu bakaliowego. Dzięki temu chcemy przyczynić się do zwiększenia wydajności upraw orzecha włoskiego w Polsce, a tym samym zostawić ślad po sobie dla przyszłych pokoleń. Projekt przewidziany jest bowiem na długie lata, a jego wymiar rzekłbym z pogranicza inwestycji i CSR. W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu angażujemy się także w gro innych projektów - zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich. Jesteśmy m.in. cyklicznym partnerem mistrzostw świata oraz mistrzostw Polski w piłce nożnej dzieci z domów dziecka, angażujemy się w kampanię "Piękna bo zdrowa", czy Gwiazdkę z gwiazdami dla dzieci z domów dziecka. 

Równolegle wciąż systematycznie zwiększamy powierzchnię użytkową naszego kompleksu w Brochowie, która sięga już 20 tys. m2. Łączna powierzchnia gruntów w Brochowie przekracza zaś 100 tys. m2. Realizujemy kolejne kampanie mediowe, które istotnie wyróżniają nas na tle branży. Wg niezależnych badań agencji monitorujących media wiedziemy bakaliowy prym m.in. w telewizji, czy prasie. Sięgamy także po radio, outdoor oraz.... oczywiście internet wraz mediami społecznościami, w tym zakładamy nasz kanał you tube,  produkujemy wideo przepisy oraz filmy viralowe. Staramy się dotrzeć także do nowych konsumentów, do młodszego pokolenia, np. nawiązujemy współpracę z Hardkorowym Koksem - popularnym kulturystą i zawodnikiem MMA. Kreujemy żartobliwe hasło Najpierw masa, później... ciacho! a jak dodaje w spocie Hardkorowy Koksu - z HELIO nie ma lipy!

W lata 20-te XXI wieku wchodzimy z dynamicznie rosnącymi przychodami ze sprzedaży, w tym dynamicznie rozwijającym się eksportem. Jest to bowiem moment w rozwoju organizacji, w którym chcemy zacząć wykorzystywać nasz potencjał sprzedażowy zagranicą. Warto zaś dodać, że mamy już doświadczenia w tym zakresie w wielu krajach, w tym m.in.: Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Litwie, Białorusi, Rumunii, Niemczech, Czechach czy Węgrzech. Możemy pochwalić się tytułami Ambasadora Polskiego Biznesu, a także wieloma nagrodami biznesowymi i branżowymi. Coroczne Złote Laury Konsumenta, Gazele Biznesu, nominacja do "Liderów Polskiego Biznesu" to tylko kilka przykładów naszych ostatnich sukcesów z przełomu dekady. W kolejne dziesięciolecie wchodzimy zatem na fali - z wiarą i zapałem do zdobywania kolejnych biznesowych szczytów.

Mimo blisko 30 lat na rynku Spółka jak widać nie ma zadyszki, ani nie straciła zapału do dalszego rozwoju. Dziś pozostaje wciąż "Piękną Dwudziestoletnią" organizacją z tradycjami.

Veneo_Helio_etap5_01122016