tło tło

Bakalie to świetna alternatywa dla świeżych owoców!

Bakalie to świetna alternatywa dla świeżych owoców!

Zimą, kiedy mamy ograniczony dostęp do świeżych owoców, takich jak np. śliwki, jagody, wiśnie czy morele, znacznie częściej powinniśmy sięgać po owoce suszone. Bakalie są nie tylko smaczne, ale też pełne witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, tak ważnych dla naszego zdrowia.

Kiedyś bakalie uchodziły za dobro luksusowe i w Polsce były kupowane głównie przed świętami. Obecnie suszone owoce i orzechy są znacznie tańsze i dostępne niemal w każdym sklepie spożywczym.

Sięgając zimą po bakalie, warto wybierać nie tylko te najpopularniejsze, jak rodzynki, suszone śliwki czy orzechy laskowe, ale sięgać też po bardziej egzotyczne smaki, jak suszone figi, mango i miechunka. Owoce te doskonale nadają się zarówno do dań wytrawnych, jak i słodkości, takich jak ciasta czy muffiny. Można je również spożywać samodzielnie, jako słodką przekąskę lub deser - w takiej postaci warto podawać je dzieciom, jako zdrowy zamiennik chipsów czy paluszków.

Witaminy i minerały w bakaliach

Owoce suszone są prawdziwą bombą witaminową. Mają trzy razy mniej wody niż ich świeże odpowiedniki, ale zawartość składników odżywczych jest w nich bardziej skondensowana. Dlatego w 100g suszonych śliwek czy żurawiny znajduje się więcej białka, węglowodanów i witamin niż w 100g tych samych świeżych owoców. A wszyscy wiemy, jak ważne dla naszego organizmu są witaminy i minerały.

Dla przykładu witamina A pomaga zachować zdrową skórę, utrzymać prawidłowe widzenie oraz odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Witamina B6 pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych oraz czuwa nad prawidłową produkcją czerwonych krwinek. Witamina C natomiast bierze udział w produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania skóry. To tylko krótka lista witamin i ich dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie. W bakaliach znajdują się również witaminy: B1, B2, E i niacyna.

W suszonych owocach znajdziemy również minerały, takie jak: żelazo, potas, magnez, wapń czy fosfor, które pozwalają zachować zdrowie i przyczyniają się do zniesienia uczucia zmęczenia i znużenia zimą.

Bakalie z powodzeniem zastąpią świeże owoce sezonowe w okresie ograniczonej ich dostępności i doskonale wzbogacą naszą zimowo-wiosenną dietę. Co więcej, mogą one również stanowić świetną alternatywę dla słodyczy i słodkich kalorycznych deserów.

 

Bakalie to świetna alternatywa dla świeżych owoców