tło tło

Jak przekonać dzieci do zdrowego jedzenia

Jak przekonać dzieci do zdrowego jedzenia

Dzieci uwielbiają słodkie i chrupiące przekąski oraz gazowane napoje. Gdyby to od nich zależało, mogłyby jeść tylko to. Jak zatem przekonać dziecko do zdrowego odżywiania? Sposobów jest kilka!

Daj dobry przykład!

Dzieci, szczególnie te małe, uczą się przez naśladowanie dorosłych. Jeśli więc my lubimy sięgać po cukierki, czekoladki lub chipsy, dzieci będą robić to samo. Zmianę nawyków żywieniowych powinniśmy zatem rozpocząć od siebie. Jeśli będziemy z apetytem spożywać zdrowe posiłki i przekąski, dzieci chętniej będą sięgały po nawet nieznane im wcześniej potrawy.

Zaproponuj zdrowe zamienniki

Dzieci sięgają po słodkie przekąski ze względu na ich smak – cukier sprawia, że odczuwamy przyjemność i w szybkim czasie poprawia się nasz nastrój. Dobrym pomysłem będzie zatem kupowanie naturalnych przekąsek, które nie zawierają dodatku przetworzonego cukru, a ich jedzenie również sprawia nam przyjemność.

Doskonałym wyborem będą przede wszystkim bakalie, wśród których na uwagę zasługują np. suszone morele czy żurawina HELIO Natura. Oczywiście, aby przekonać dzieci do jedzenia bakalii zamiast cukierków, warto najpierw podsunąć im ulubione smaki. Być może nasza pociecha przepada za śliwkami lub rodzynkami – zacznijmy od nich, a z czasem proponujmy nowe smaki.

W suszonych owocach zawarte są liczne witaminy, jak A, B, C i E pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, czy niacyna przyczyniająca się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Suszone owoce sprawdzą się zatem jako doskonała przekąska podczas wytężonego wysiłku fizycznego i umysłowego. A ich słodki smak na pewno przypadnie dzieciom do gustu.

Jeśli nasza pociecha lubi sobie pochrupać, niezdrowe paluszki i chipsy możemy zastąpić bogatymi w zdrowe tłuszcze i białko orzechami. Np. pistacje zawierają minerały, takie jak wapń przyczyniający się do utrzymania zdrowych zębów i kości, a także żelazo pomagające w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz pomagające w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych. Warto podkreślić też, że orzechy bez dodatku soli, będą naturalnie zdrowszym rozwiązaniem niż te solone.

Przemycaj zdrowe składniki

Jeśli dziecko uwielbia jeść na śniadanie płatki z mlekiem, spróbujmy dorzucić mu do posiłku kilka jagód suszonej żurawiny lub innych owoców suszonych. Z czasem możemy zastąpić płatki kukurydziane (które często są dosładzane) tymi owsianymi. Bakalie mogą być również elementem tzw. lunchboxa, czyli pudełka z drugim śniadaniem, które dajemy dziecku do szkoły. Dzięki takiemu rozwiązaniu paczka bakalii wystarczy nawet na kilka porcji.

Zaproponuj wspólne przygotowanie posiłków

Podczas wspólnego szykowania posiłków możemy wyjaśnić dziecku, jakie witaminy i minerały zawierają poszczególne składniki oraz jaki ma to wpływ na nasze zdrowie. Możemy zrobić z tego świetną zabawę, którą dziecko pokocha i będzie chętniej sięgać po owoce i warzywa. Pozwólmy również zaproponować dziecku warzywa, które chciałoby dodać do posiłku. Taka forma będzie znacznie przyjemniejsza niż zmuszanie dziecka do jedzenia potraw, za którymi nie przepada.

 

Jak przekonać dzieci do zdrowego jedzenia HELIO